Hvad er et virtuelt showroom?
At købe produkter onsite og købe dem online er to vidt forskellige oplevelser. I det første tilfælde handler du normalt følelsesmæssigt og impulsivt, men du kan ’mærke’ produktet. Online har vi en tendens til at være meget forsigtige og bevidste om beslutningsprocessen, men kan aldrig prøve produktet af inden køb.
Men kan vi på en eller anden måde kombinere det bedste fra onsite- med det bedste fra online-shopping, kan vi måske ramme efterspørgslen i markedet.
Virtuelle showrooms er løsningen, der gør det muligt.
Virtual Showroom er en B2B- eller B2C-løsning for brands i alle afskygninger, der ønsker at tilbyde kunderne en unik, virtuel købsoplevelse. Ved hjælp af vores virtuelle platform, kan du lade dine kunder surfe gennem sortimentet på en ny og anderledes måde en det man normalt oplever i en webshop.
Kort sagt; Et VR-iscenesat miljø i naturlig størrelse med 3D-modeller af dit showroom og de produkter, der kan købes sat ind i en kontekst, vi alle kan forholde os til.
Hvorfor virtuelle showrooms?
For virksomheder er det en mulighed for at gå ud over grænserne ift. tid og sted. På grund af det ubegrænsede virtuelle miljø kan detailhandlere finde så mange produkter, som de vil i virtuelle butikker.
Flere fordele ved Virtual Showroom:
- få folk til at interagere med dine produkter
- udvid det fysiske rum med et virtuelt
- reducere omkostningerne til vedligeholdelse af showrooms
- præsentere dine produkter stort set hvor som helst
- bringe online shopping til et nyt niveau
- forklare information på en engagerende måde
- give adgang til det ubegrænsede sortiment
- omdanne shopping til underholdning
Hvad kan man ellers bruge et showroom til?
Virtuelle site visits er en ny måde at besøge f.eks. hoteller eller andre venues, som du overvejer at booke. Når du ikke kan komme til hotellerne – må hotellerne komme til dig. Dine kunder (business eller turister) kan nu sidde på kontoret eller derhjemme og besøge dit sted.
Virtuelle showrooms er game-changer for online kundeengagement
Da de seneste måneders globale udfordringer har haft langvarige effekter på forbrugernes daglige vaner, er online shopping og webtrafik steget som et resultat. Mens de unge længe har været fortrolige med online shopping, ser vi nu øget aktivitet fra ældre generationer. Typerne og størrelserne af onlinekøb er udvidet til at omfatte varer, der normalt ville have fundet sted i butikkerne.
2020 er blevet året, hvor e-handel er eksploderet. Selv inden pandemien var e-handlen steget til en omsætning på 146 mia. kr. (kilde: retailnews) og iflg. Dansk Erhverv forventes det, at e-handlen stadig vil være stigende – også når vi kommer tilbage til mere normale tilstande. Og det er både i B2B- og B2C-segmentet. Det stiller krav til, hvad du præsenterer dine kunder for online.
Google har fået udarbejdet en analyse, der viser, at hvis man har en hjemmeside med virtuelt indhold, så stiger antallet af besøgende med op til 48 %. Det stiller dig med andre ord rigtig godt over for dine konkurrenter, når du opretter et virtuelt showroom på din hjemmeside.
Folk ønsker at vide, hvad de får ud over det, de blot kan se på en skærm fuld af miniaturer. Dette er den afgørende faktor, der tydeliggør en mangel ved de fleste online-indkøbsplatforme. Der er ingen showrooms, og der er ingen menneskelig interaktion.
Ved at gøre virtuel showroom-oplevelsen tilgængelig, kan forbrugerne nemt navigere rundt i online-købsrejsen og blive tilfredse med, at deres behov er opfyldt. Butikker har altid haft showrooms, fordi det lader forbrugerne se det, de ønsker at købe.
At rulle gennem produkterne online giver ikke den fulde oplevelse for folk, og de får ikke set tingene i en sammenhæng. De får altså ikke en fornemmelse af, hvordan produktet virker sammen med sine omgivelser.
Med en interaktiv online-platform som erstatning for oplevelsen i butikken, får forbrugeren lov til at opleve den sjove og engagerende atmosfære de kender fra de fysiske showrooms.